jubileumslogo-2024-fullt%20navn

- Hva er et brystløft, og hvem passer det for?

Fornebuklinikken_BAW_11

Hva er et brystløft, og hvem passer det for?

Skrevet av: Dr. Axel Rein Barstad    Publisert: 06.02.2024
Kvinner som er fornøyde med brystenes størrelse, men misfornøyd med fasong kan være gode kandidater for brystløft. Mange opplever heng etter amming og aldring, eller kan være plaget med tubulære bryst, eller asymmetri fra naturens side. Ved et brystløft kan dette adresseres og korrigeres.

Brystløft kan også være aktuelt for de som ønsker større bryst men har brystheng. Det er, hvis brystene henger, ikke alltid mulig å få fint resultat med silikonproteser alene. Proteser kan legges samtidig med eller etter brystløftet, avhengig av situasjonen. En samtidig liten fettransplantasjon kan noen ganger være nødvendig for å forbedre resultatet.

Mammografi anbefales før operasjonen til kvinner over 40 år, og kan gjentas et år etter operasjonen.

Et brystløft innebærer omplassering av brystvevet og fjerning av overflødig hud for å gi en høyere, rundere fasong. Fornebuklinikken har utviklet en egen metode for brystløft (FBK mastopexi, les mer). Et brystløft gir arr, vanligvis invertert T-form. Å følge klinikkens råd for arrbehandling er viktig, og laserbehandling kan gi penere og mindre synlig arr. Stabil vekt er viktig for et varig, optimalt resultat.

Komplikasjoner som blødning, infeksjon og tilhelingsproblemer er sjeldne. Tap av hud eller vev er ekstremt sjeldent. Redusert ammeevne og tap av følelse kan forekomme, men forbedring kan forventes over tid. Røyking bør unngås både før og etter inngrepet for å minimere risikoen for komplikasjoner. Vi har aldri hatt komplikasjoner av alvorlig karakter.

Man bør planlegge tiden etter operasjonen, for å kunne ha mest mulig ro, unngå tung løfting, og bruke støtte-BH for å støtte brystets nye fasong. Smertelindring, dusjing, teiping og soling må håndteres i henhold til klinikkens instruksjoner.

Kontroller etter brystløft avtales vanligvis en uke etter operasjonen.

De fleste er fornøyde etter et brystløft, både med oppnådd fasong og bryst som både ser og kjennes naturlige ut. Noen velger siden å forstørre brystene sine med silikon proteser for ytterligere fylde og topphøyde.

Her kan du lese mer om brystløft og arrbehandling

Fornebuklinikken_BAW_05

Hudbehandlinger som frisker opp og fornyer huden på våren kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Hudbehandlinger som frisker opp og fornyer huden på våren
Hva innebærer en brystreduksjon? brystkirurgi
brystkirurgi - Hva innebærer en brystreduksjon?
FBK mastopexi (brystløft) brystkirurgi
brystkirurgi - FBK mastopexi (brystløft)
Bruk av ultralyd i forbindelse med Brazillian Butt Lift (BBL) rumpeforstørrelse kropp
kropp - Bruk av ultralyd i forbindelse med Brazillian Butt Lift (BBL) rumpeforstørrelse
Hvordan velge riktig protesestørrelse? brystkirurgi
brystkirurgi - Hvordan velge riktig protesestørrelse?
Liten bukplastikk – hva er det? kropp
kropp - Liten bukplastikk – hva er det?
Forberedelser før kosmetisk kirurgi brystkirurgi, kropp, ansikt, klinikk
brystkirurgi, kropp, ansikt, klinikk - Forberedelser før kosmetisk kirurgi
Soling etter kosmetisk kirurgi brystkirurgi, kropp, ansikt, livstil
brystkirurgi, kropp, ansikt, livstil - Soling etter kosmetisk kirurgi
Laserbehandling av arr etter kirurgi brystkirurgi, kropp, kosmetiske-behandlinger
brystkirurgi, kropp, kosmetiske-behandlinger - Laserbehandling av arr etter kirurgi
Ultralydvurdering av rectus diastase og behandling av dette kropp
kropp - Ultralydvurdering av rectus diastase og behandling av dette

Siste fra Bloggen

Hudbehandlinger som frisker opp og fornyer huden på våren

Hva innebærer en brystreduksjon?

Hva er et brystløft, og hvem passer det for?