jubileumslogo-2024-fullt%20navn

iStock-466211616

Endoskopisk brystforstørrelse - kikkehullsteknikk

Skrevet av: Dr. Pål Schistad    Publisert: 16.05.2018
Fornebuklinikken har det siste året utført en rekke brystforstørrelser  hvor silikonprotesene legges inn med endoskopisk teknikk, med svært tilfredsstillende resultater og meget fornøyde pasienter.

Alle som utfører et  plastikkirurgisk inngrep ønsker et fint resultat, der det som har blitt utført ikke skal synes. Det er nettopp dette som er den største fordelen ved å legge protesen inn via et lite snitt i armhulen. Brystene får en vakker fasong uten synlige arr til brystet, selv om arrene normalt gror svært pent og over år nærmest vil forsvinne.

Ved endoskopisk teknikk, legges det kun et lite snitt inne i armhulen på 3-4 cm, og man utfører ved denne kikkehullsmetoden en nøyaktig tilpasning av lommen for protesen som skal legges inn. Kirurgen får like god oversikt som ved den tradisjonelle metoden, der snittet legges i brystfolden. Denne nye endoskopiske metoden gir ikke større risiko for blødning eller kapseldannelse. Noen tror også at denne metoden gir mere smerter en den tradisjonelle metoden, men dette er ikke riktig. Ingen av våre pasienter har ved etterundersøkelse opplevd dette inngrepet som mere smertefullt enn det som rapporteres fra pasienter som har fått protesene lagt inn via et snitt gjennom brystfoldene. Pasientene har faktisk svært lite smerter i arhulene, arrene gror eksepsjonelt pent i dette området, og blir med litt tid nærmest helt usynlige.

Proteser lagt gjennom snitt via armulen er ikke noe nytt, og har vært gjort av plastikkirurger gjennom mange år. Proteselommen har da blidt lagt i "blinde" ved hjelp av kirurgiske instrumenter, uten at man har oversikt over hverken blodkar eller nerver til brystet. Denne metoden brukes dessverre faktisk enda av en god del plastikkirurger, med det resultat at disse pasientene opplever økt risiko for postoperative blødninger, harde kapsler og infeksjoner. Ved endoskopisk teknikk blir proteselommen skånsomt og nøyaktig utformet, men full kontroll over blodkar og nerver, slik at vi unngår de problemer man for ved den "blinde" og uoversiktlige teknikken.

Vi har utført nær 100 endoskopiske brystforstørrelser, uten noen alvorlige komplikasjoner. Ingen av pasientene har hatt postoperative infeksjoner, blødninger eller hard kapselutvikling. Pasientene har heller ikke mere smerter enn ved tradisjonell metode. Samtlige pasienter er svært godt fornøyd med det kosmetiske resultatet, og spesielt fornøyde med at brystene ikke ser opererte ut da arrene ikke er på brystet, men godt skjult i armhulene.

Hvem kan få endoskopisk brystforstørrelse?
Hvilken kirurgisk teknikk og metode som er best egnet for den enkelte avgjøres etter konsultasjon og grundig undersøkelse på klinikken. Endoskopisk metode kan velges enten man ønsker protesene over eller under brystmuskelen.

Hudbehandlinger som frisker opp og fornyer huden på våren kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Hudbehandlinger som frisker opp og fornyer huden på våren
Hva innebærer en brystreduksjon? brystkirurgi
brystkirurgi - Hva innebærer en brystreduksjon?
FBK mastopexi (brystløft) brystkirurgi
brystkirurgi - FBK mastopexi (brystløft)
Bruk av ultralyd i forbindelse med Brazillian Butt Lift (BBL) rumpeforstørrelse kropp
kropp - Bruk av ultralyd i forbindelse med Brazillian Butt Lift (BBL) rumpeforstørrelse
Hvordan velge riktig protesestørrelse? brystkirurgi
brystkirurgi - Hvordan velge riktig protesestørrelse?
Liten bukplastikk – hva er det? kropp
kropp - Liten bukplastikk – hva er det?
Forberedelser før kosmetisk kirurgi brystkirurgi, kropp, ansikt, klinikk
brystkirurgi, kropp, ansikt, klinikk - Forberedelser før kosmetisk kirurgi
Soling etter kosmetisk kirurgi brystkirurgi, kropp, ansikt, livstil
brystkirurgi, kropp, ansikt, livstil - Soling etter kosmetisk kirurgi
Laserbehandling av arr etter kirurgi brystkirurgi, kropp, kosmetiske-behandlinger
brystkirurgi, kropp, kosmetiske-behandlinger - Laserbehandling av arr etter kirurgi
Ultralydvurdering av rectus diastase og behandling av dette kropp
kropp - Ultralydvurdering av rectus diastase og behandling av dette

Siste fra Bloggen

Hudbehandlinger som frisker opp og fornyer huden på våren

Hva innebærer en brystreduksjon?

Hva er et brystløft, og hvem passer det for?