fornebuklinikken-logo-web

klinikk

5 viktige ting å tenke på før kosmetisk kirurgi

Skrevet av:     Publisert: 30.06.2022
En grundig konsultasjon med en av våre erfarne plastikkirurger legger grunnlaget for valg av inngrep og operasjonsmetode. Under konsultasjonen vil du få svar på alle dine spørsmål, og en omfattende gjennomgang av viktige aspekter ved forandringen du ønsker å få utført. Nedenfor har vi samlet 5 viktige ting du må ta hensyn til i de siste par ukene før inngrepet:

Rett før operasjonen må huden i området som skal behandles være ren uten betennelser eller sår.
Noen medisiner nedsetter tilhelingsevnen eller øker blødningsrisikoen (bl.a. smertestillende med acetylsalisylsyre) og må ikke tas de to siste ukene før et slikt inngrep. Personer som bruker slike medisiner pga. hjerte- og karsykdom anbefales ikke å slutte med disse, og kan ikke tilbys operasjon pga. økt blødningsrisiko. Unngå alle homeopatmedisiner, E-vitaminer i doser over 50mg daglig, samt tran og Omega-3 preparater. Slike medikamenter gir økt blødning.

Unngå også alkohol tre dager før og én uke etter operasjonen.
Fordi operasjonen medfører stram lukking av såret/stor innvendig sårflate, må man ikke røyke, bruke snus eller plaster/tyggegummi med nikotin, én uke før og én uke etter inngrepet. Nikotin reduserer blodtilførselen i vevet og kan resultere i manglende sårtilhelingen.

Har du spørsmål til oss? Kontakt oss gjerne på 67 11 54 20 eller på kontakt oss her
Om artikkelforfatteren
Klinikksjef og spesialist i plastikkirurgi. Dr. Med. Marius Barstad er i tillegg til å være spesialist i plastikkirurgi, spesialist i generell kirurgi og -thorax kirurgi. Han studerte medisin ved Universitetet i Oslo og tok sin spesialisering ved Diakonhjemmet sykehus i Oslo, Ullevål UiO og Rikshospitalet UiO. Han har medisinsk doktorgrad fra Universitetet i Oslo.
jorgen-utvoll-fornebuklinikken-2

Unngå pigmentflekker og solskader i sommer kosmetiske-behandlinger, livstil
kosmetiske-behandlinger, livstil - Unngå pigmentflekker og solskader i sommer
5 viktige ting å tenke på før kosmetisk kirurgi klinikk
klinikk - 5 viktige ting å tenke på før kosmetisk kirurgi
Fordeler med peeling PRX-T 33 kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Fordeler med peeling PRX-T 33
Delte magemuskler, rectus diastase kropp
kropp - Delte magemuskler, rectus diastase
De vanligste kosmetiske behandlingene for menn kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - De vanligste kosmetiske behandlingene for menn
Hudforbedring med PRX-T33 kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Hudforbedring med PRX-T33
Det finnes runde, og det finnes dråpeformede proteser. Hva betyr det? brystkirurgi, kropp
brystkirurgi, kropp - Det finnes runde, og det finnes dråpeformede proteser. Hva betyr det?
Forbered huden din til våren kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Forbered huden din til våren
Er du lei av å barbere eller vokse uønsket hårvekst? Da kan laser være et godt alternativ. kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Er du lei av å barbere eller vokse uønsket hårvekst? Da kan laser være et godt alternativ.
Hvordan gjøre noe med fine linjer og rynker? kosmetiske-behandlinger
kosmetiske-behandlinger - Hvordan gjøre noe med fine linjer og rynker?